- Wspólnie z prelegentami i uczestnikami Forum staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie jak w bieżącej sytuacji z aktualnymi wyzwaniami radzi sobie branża. Naszym celem było przedstawienie po jakie rozwiązania w obecnych trudnych czasach warto sięgać i gdzie szukać rozwiązań - mówi Urszula Zarańska, Dyrektor Generalna Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB. - Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek wyzwań. Wyjątkowe warunki makro pandemii napędzają recesję gospodarczą i skłaniają konsumentów do weryfikacji potrzeb i nawyków zakupowych. Marketerzy i agencje nieustannie muszą reagować na te wyzwania, aby być blisko swoich klientów. Podczas cyku spotkań i warsztatów FMZ Clinic zaplanowanych na najbliższe 3 miesiące, odniesiemy się do bieżących wyzwań towarzyszących pandemii.
Bloki tematyczne na jakie podzielone zostały spotkania, dotyczyły zagadnień: „Marki zajmują stanowisko", „Planowanie strategiczne w czasach niepewności. Kryzys szansą dla marek" oraz „360/24 narzędzia marketingu zintegrowanego w praktyce” i skupione były wokół konkretnych działań oraz przykładów ich realizacji. Trzon programu stanowiły najciekawsze z projektów nagrodzonych podczas konkursu efektywności i innowacyjności Golden Arrow, realizowanego przez SMB wspólnie z Media Marketing Polska.
Często przewijającym się w prelekcjach stwierdzeniem było określenie - „konsumenci głosują portfelami", wybierając marki spójne ze swoim światopoglądem. Jednocześnie konsumenci oczekują większego wpływu marek na rzeczywistość i brania odpowiedzialności za to, w którą stronę zmierza świat. Marka bez wartości i swojego zdania przestaje być wiarygodna.
- Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie - czy i w jakich sprawach marki powinny zajmować stanowisko? Wniosek do jakiego doszli prelegenci i zaproszeni do dyskusji eksperci, był jednoznaczny - zajmowanie stanowiska przez markę jest trudne, kosztowne i naraża ją na hejt – opisuje Urszula Zarańska i dodaje: - Przedstawione casy pokazały jednak, że podjęcie decyzji o budowie tożsamości brandu na jasno określonych wartościach, przynosi ogromne korzyści w postaci wzrostu wiarygodności i zaufania marki wśród grupy, do której kieruje swoje komunikaty.
Słuchacze Forum w trakcie prelekcji w każdym z bloków tematycznych odpowiadali na pytania związane m.in. z podejmowaniem społecznych tematów w ramach kampanii marketingowych; oczekiwań zaangażowania się marek w tematy społeczne i polityczne; a także te dotyczące świadomości ekologicznej, stosowanych w codziennej pracy narzędzi, bieżących realiów pracy utrudnionych przez skutki pandemii.
Dzięki stworzonej w ten sposób platformie wymiany wiedzy i opinii prelegentów z uczestnikami, udało się aktywnie zaangażować słuchaczy 12. Forum FMZ. Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników, a było ich ponad stu, wynika, że pomysły dotyczące budowania marki na konkretnych wartościach, zazwyczaj pochodzą od działów marketingu i PR, w drugiej kolejności od Zarządu. Dodatkowo 51% firm podejmuje ważne społecznie tematy w akcjach marketingowych. 27% uczestników FMZ odpowiedziało twierdząco na pytanie czy firma była zmuszona w ostatnim czasie do redukcji etatów.
Uczestnicy odpowiedzieli łącznie na ponad 60 pytań związanych z tematami prelekcji, statystyki przedstawiane byłby na bieżąco i komentowane.
Forum miało swoją kontynuację w postaci warsztatów o nazwie FMZ Clinic zaplanowanych na kolejne 3 miesiące. Każdy z podejmował inną tematykę, ale łączącą je ideą było podpowiedzenie, jak w „nowych czasach" działać, reagować, planować, pisać, radzić sobie ze stresem, z jakich narzędzi korzystać i w jaki sposób.
Kolejna edycja Forum Marketingu Zintegrowanego już w przyszłym roku. Zainteresowanych ofertą specjalną dotyczącą uczestnictwa w FMZ 2021, zapraszamy do kontaktu: aleksandra.skarzynska@smb.pl lub pawel.wielkopolan@smb.pl.