Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 16 marca zorganizował debatę z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Odbywała się ona wokół tematu „Konsument na rynku usług telekomunikacyjnych oraz e-commerce”.
Spotkanie otworzyli Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK, oraz Kamil Pluskwa-Dabrowski, Prezes Federacji Konsumentów.
Pierwszy panel dotyczył zagadnień związanych z naruszeniami, wątpliwościami i wyzwaniami w zakresie ustawy o prawach konsumenta.
Dyskutanci próbowali rozwiązać następujące zagadnienia:
• Jak e-sprzedawcy dostosowali się do nowego prawa - pierwsze spostrzeżenia
• Koniec umów zawieranych przez telefon - kto stracił, a kto zyskał?
• Relacja pomiędzy ustawą o prawach konsumenta a ustawą prawo telekomunikacyjne -
dylemat pierwszeństwa i nie tylko
Zaproszeni eksperci to:
Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Milena Górecka, Naczelnik w Departamencie Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego UKE
Monika Podpłońska, Ekspert Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
Łukasz Kiczma, Członek Zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej
Adrianna Peć, Miejski Rzecznik Konsumentów w Sosnowcu
W drugim panelu udział wziął Prezes Zarządu SMB, Maciej Wielkopolan. Tematyka tej części skupiała się na zrozumieniu art. 172 prawa telekomunikacyjnego.
Poruszone zagadnienia to:
• Powiązanie aktów prawnych regulujących obszar komunikacji marketingowej
• Jak prawidłowo uzyskiwać zgody na przesłanie informacji handlowej - czy mamy do czynienia z paragrafem 22?
Zaproszeni gości:
Łukasz Wroński, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Karol Warzecki, Naczelnik w Departamencie Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego UKE
Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa, Legislacji i Skarg GIODO
Magdalena Piech, Ekspert Konfederacji Lewiatan
Maciej Wielkopolan, Prezes Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego
W trakcie trzeciego i ostatniego panelu skupiono się na zagadnieniach związanych z tym, jak prawidłowo jednostronnie zmieniać warunki umów.
Dwa główne punkty dyskusji:
• Klauzula modyfikacyjna - jaką pełni rolę i jak powinna być sformułowana?
• Umowy na czas oznaczony oraz na czas nieoznaczony
Występujący eksperci:
Katarzyna Araczewska, Departament Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Dominik Jędrzejko, Partner w Kancelarii Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci
Michał Piątkowski, Ekspert Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
Artur Bilski, Instytut Prawa Cywilnego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Prezes Federacji Konsumentów
Warto wspomnieć, że UOKiK nie zapominał o różnorodnych potrzebach konsumentów. W trakcie wydarzenia oraz podczas transmisji online zapewniono tłumaczenie migowe.